Człowiek z Wajkunt
czytane: 1223 data: 2007-02-06 autor: Madana Mohana Mohini d.d |
Wersja do druku |
![]() |
Z przekonaniem nauczał przeciw kastowości i filozoficznym dewiacjom w Gaudija Wajsznawiźmie. Próbował połączyć cztery sampradaje Wajsznawa publikując swoje nauki. Śrila Saraswati Thakura zapracował na tytuł Nrysimha Guru swoją odwagą i potężnym przekazem Wajsznawa siddhanty. Majawadi przechodzili na drugą stronę ulicy, aby uniknąć konfrontacji z „lwim guru”. Poza byciem dzielnym nauczającym ozdobiony był także wszystkimi boskimi cechami i pełnią ekstatycznej miłości do Boga. Ustanowił sześćdziesiąt cztery świątynie Gaudija Math w Indiach oraz centra w Burmie, Anglii i Niemczech.
Śrila Saraswati Thakura odkopał miejsce pojawienia się Pana Ćajtanji w Jogapitha w Śridhama Majapura, mimo ciężkiej opozycji ze strony żądnej pieniędzy kasty Goswamich z Nawadwipy. Zbudował tu piękną świątynię Gaudija Math.
Jego trzy „Brihat-mridangi” (drukarnie) w Madrasie, Kalkucie i Kryszna-nagarze tryskały książkami, magazynami i gazetami, aby rozpowszechniać przekaz Śri Gaurangi Mahaprabhu.
Gdy zapytany, dlaczego wydawał codzienną gazetę duchową zatytułowaną Nadia Prakasz, Śrila Saraswati Thakura odparł: „Jeśli małe miasteczko może wydawać pięć różnych gazet codziennie, to dlaczego my nie mielibyśmy publikować gazety co sekundę o wiecznych, wiecznie świeżych, transcendentalnych czynnościach Najwyższej Boskiej Osoby na Jego nieograniczonej duchowej planecie, Goloka Wryndawan?”
Poza książkami swojego ojca on sam wydał wiele autoryzowanych śastr: Bhagawad-gitę, Śrimad Bhagawatam, Ćajtanja Bhagawata, Ćajtanja Mangala, Prema-bhakti-ćandrikę i swoją ulubioną książkę Śri Ćajtanję-ćaritamrytę. Przepowiedział, że obcokrajowcy będą uczyli się bengali, aby delektować się nektarem pozostawionym przez Śrila Kryszna Dasa Kawiradźa w Ćajtanja-ćaritamrycie.
Wprowadził wiele innowacji, aby rozwinąć nauczanie. W całych Indiach otworzył teistyczne dioramy i wystawy, opisujące rozrywki Śri Kryszny i Śri Ćajtanji Mahaprabhu. Korzystając z nowoczesnej technologii posiadał nawet animowane lalki. Aby upamiętnić wiele świętych miejsc odwiedzanych przez Pana Ćajtanję instalował marmurowe odciski lotosowych stóp Pana. Łamiąc tradycję pozwolił swoim uczniom sannjasinom nosić szyte kurty i płaszcze, jeździć samochodami i łodziami motorowymi, by dostarczać przekaz Mahaprabhu w Europie.
Idee rewolucyjnego nauczania Śrila Bhaktisiddhanty Saraswatiego wyrosły z zasady śastr o jukta-wajragji, ustanowionej przez rasa aćarję, Śrila Rupę Goswamiego. Będąc wiecznie wyzwoloną duszą Śrila Saraswati Thakura wiedział, jak doskonale zaangażować Maję (energię iluzoryczną) w służbę Pana Kryszny.
Podążając śladami Śrila Thakura Bhaktiwinoda nauczał dajwi warnaśramy, aby zharmonizować społeczeństwo i dostarczyć duchowego spełnienia każdemu. Przedstawiając nauki Śri Rupy i Śri Raghunatha Dasa Goswamich nauczał wiedzy o służbie oddania i tysiącom osób pokazał, jak osiągnąć czystą miłość do Śri Śri Gandharwika-Giridhari (Radha-Kryszna).
Poza jego fenomenalnym sukcesem w nauczaniu w Indiach, największym wkładem Śrila Bhaktisiddhanty Saraswati Thakura był Śrila A. C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada, którego inicjował i inspirował do rozdawania świadomości Kryszny na całym świecie. Gdy Śrila Prabhupada został poproszony o opisanie swojego mistrza duchowego, Śrila Bhaktisiddhanty Saraswati Thakura, powiedział: „Cóż mogę powiedzieć? On był człowiekiem z Wajkunty.”
W wiecznych rozrywkach Radha-Gowindy w Goloce Wryndawan Śrila Saraswati Thakura służy jako Najana-mani mańdźari. Jego puszpa samadhi znajdują się w Radha-kunda i Radha Damodara.
Skomentuj artykuł